Kaupunginvaltuuston työskentelyn kustannusten pienentäminen

Kaupunkimme talous on heikentynyt viime vuosien aikana merkittävästi. Vuosikate ei riitä suunnitelman mukaisten poistojen kattamiseen. Velkamäärä takausvastuineen on kasvanut viimeisen 4 vuoden aikana hurjaa vauhtia. Tilinpäätösennuste tälle vuodelle näyttää surkeaa yli 5 miljoonan euron alijäämää. Jotain on siis tehtävä.

Tässä taloustilanteessa ei sovi jatkaa valtuuston seminaarien pitoa muilla paikkakunnilla yön yli. Tällaisen kokoontumisen tulokset ja vaikutukset eivät vastaa tarkoitusta, jolla kaupunkimme pyrkii tehostamaan omaa toimintaansa taloudellisen tilanteen parantamiseksi. Nyt ei riitä perusteluksi pelkkä verkostoitumisen edistäminen, kun työtä ja ideoita pitää alkaa tuottamaan kipeistäkin asioista. Lisäksi valtuuston kokoontumiset hotelleineen herättävät kielteisiä ajatuksia kuntalaisissa, joiden palveluihin huono taloudellinen tilanne tulee vaikuttamaan.

Me allekirjoittaneet esitämme, että Varkaudessa luovutaan kalliiden ja toisella paikkakunnalla tapahtuvien valtuustoseminaarien käytöstä niin kauan, kuin heikko taloudellinen tilanne sitä vaatii. Valtuusto voi omalla toiminnallaan näyttää esimerkkiä siitä, kuinka luopua joistakin etuuksista ja karsia oman toimintansa kustannuksia.

Tiina Grönlund

Pasi Paananen